sunnuntai 13. syyskuuta 2015

Wikipedia

Kaikki tietävät, että Wikipedia ei ole hyvä ainoa lähde. Silti melkein jokainen tutustuu uusiin asioihin Wikipedian kautta. Tämän tehtävän tarkoituksena on oppia ymmärtämään ja käyttämään Wikipediaa paremmin.

Lue seuraavat artikkelit Wikipedian virheistä (Wikipedian virheet ja kehäviitteet) ja katso myös ruotsinkielinen opetusvideo aiheesta (huom! Yritä ymmärtää niin paljon kuin mahdollista! Liikkuva kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa! > P.S. Källor = lähteet)

Nyt on aika osoittaa, että osaatte käyttää Wikipediaa. Etsi Wikipediasta artikkeli sinua kiinnostavasta aiheesta. Linkitä se ryhmänne Padlet-seinälle ja arvioi sitten artikkelisi luotettavuutta. (Huom! Tarkista, ettei kukaan toinen ole ehtinyt ottaa samaa artikkelia!) Kommentoi ainakin seuraavia asioita:

  • Tekstin kielen luoma kuva luotettavuudesta: Onko kieli asiallista ja oikeinkirjoitussääntöjen mukaista? Onko artikkeli tynkä?
  • Artikkelin lähteet: Millaisia lähteitä siinä on käytetty? Kotimaisia vai ulkomaisia? Kirjoja, lehtiä, verkkokirjoituksia, tutkimuksia vai jotain muuta? Vaikuttavatko ne luotettavilta?
  • Artikkelista käyty keskustelu: Millaisista asioista on keskusteltu?
  • Artikkelin muokkaushistoria: Kuinka monta eri muokkaajaa artikkelilla on ollut? Millaisia muokkauksia siihen on tehty?
  • Oma arvio artikkelin luotettavuudesta kaiken tämän perusteella.



Netiketti

Mitä blogissa kannattaa julkaista ja mitä ei? 

Internetin käytön kultaiset säännöt, ns. netiketti, on hyvä muistaa kaikessa bloggailussa. Vaikka blogisi on suljettu ja sitä pääsee lukemaan vain ne henkilöt, joille annat lukuoikeuden, on silti syytä punnita huolella, mitä julkaiset.

Yleiset käytössäännöt ja lait ovat bloggaillessakin voimassa. Hyvänä ohjenuorana voi pitää sitä, että blogiin (ei omaan eikä toisen) kirjoita mitään sellaista, mitä ei voisi sanoa toiselle kasvokkain. Kohtelias ja asiallinen pitää olla varsinkin silloin, kun antaa toiselle palautetta. 

TEHTÄVIÄ:

Kirjoita (tai kuvaa puhelimellasi video, jonka Youtuben kautta lisäät) blogiisi, jossa pohdit seuraavia asioita:

  1. Mitä asioita itsestään kannattaa kertoa blogissa ja mitä ei? Miksi kaikkea ei kannata kertoa? (+Etsi halutessasi varoittavia esimerkkejä netistä ja linkitä ne kirjoitukseesi.)
  2. Teidän omien blogien on tarkoitus olla oppimispäiväkirjoja. Miksi niitä pidetään omalla nimellä? Onko sinulla korkeampi kynnys kirjoittaa verkko-oppimispäiväkirjaan kuin paperiseen? Perustele. 
  3. Mitä asioita omasta työssäoppimispaikasta tai työpaikasta voi kirjoittaa blogiinsa, joka on a) suljettu b) avoin? Mitä haittaa siitä voi olla, jos kirjoittaa "vääriä" asioita? (+Etsi halutessasi esimerkkejä tapauksista, joissa verkkoon ei olisi kannattanut kirjoittaa työnantajasta mitä sattuu.)
  4. Osa tulevista tehtävistä on sellaisia, että niissä kommentoidaan toisten kirjoituksia. Viime aikoina on paljon puhuttu verkkokeskustelujen riistäytymisestä käsistä. Helsingin Sanomien Nyt-liite jopa sulki verkkokeskustelumahdollisuudet kahdeksi viikoksi, koska keskustelu lähti niin lapasesta, että muun muassa rasismi roihusi. Mikä saa ihmiset käyttäytymään järjettömästi ja loukkaavasti verkossa? 
  5. Provosointi on osa nykypäivän verkkokeskustelua. Missä menee mielestäsi hyvän maun raja? Tee meemigeneraattorilla  kaksi verkkokeskustelua kuvaavaa kuvaa, joista toinen ylittää hyvän maun rajat ja toinen ei. Liitä ne blogikirjoitukseesi.
  6. Otsikoi itse. Tunnisteiksi netiketti, tehtävä, reflektointi, tvt, 
Huom! Jos teet blogitekstin, kannattaa kopioida tehtävänanto ensin omaan blogiin. Omaa tekstiä on sitten helpompi kirjoittaa, kun tehtävä on koko ajan näkyvissä. Muista silti kirjoittaa kokonaisin lausein. Lopuksi tehtävänanto pitää poistaa tekstikentän alusta. 

perjantai 11. syyskuuta 2015

Lukemistekniikat, tehtävä 2


 Lue tekstit läpi niin, että koko ajan mietit, mikä koira siihen on haudattuna (tai niin kuin Aprillipäivänä luetaan lehteä)..SDP: jaSuomenmaa
 Pohdi lukiessasi ja kirjoita niihin vastaukset luettuasi:
1.Mikä on tekstin keskeinen asia? Mitä etuja sillä kerrotaan olevan? Mitä haittoja?
2.Kuka on tekstin kirjoittaja, mitä puoluetta hän edustaa ja miksi hän kirjoittaa juuri tästä?
3.Kuka hyötyy tekstistä? Mainostetaanko siinä jotakin? Tehdäänkö siinä toisista hyviä ja toisista pahoja?
4.Mitä teksti yrittää saada lukijan tekemään?

maanantai 7. syyskuuta 2015

Blogien lukeminen

Jokaisella pitäisi nyt olla oma datanomi, jonka blogia luette. Tutustukaa seuraavaksi tämän oman, seurattavan datanomin blogiin.

Kirjoittakaa lyhyt blogiteksti siitä, millaisista asioista hän kirjoittaa blogiinsa.
  • Kerro ensimmäiseksi, kenen pitämää ja minkä nimistä blogia seuraat. Linkitä lukemasi blogi kirjoituksen alkuun. (Ohjeita linkityksen tekemiseen löytyy täältä.)
  • Millaisia hänen blogipäivityksensä yleensä ovat? Mistä hän niissä kertoo?
  • Kuinka paljon kuvia tai videoita on hänen blogissaan?
  • Millaisia asioita hän on oppinut koulussa, mitä työpaikalla? 
  • Kerro lopuksi, miltä hänen bloginsa vaikuttaa - luetko blogia mielelläsi vai olisiko siinä jotain parantamisen varaa. Perustele.

Otsikoksi Datanomiblogin lukemista, tunnisteiksi blogiesittely, tvt.

Tarkistuslista

Tarkista, että olet tehnyt seuraavat säädöt blogiisi:
  • Olet tehnyt blogistasi suljetun (ks. ohjeet > Asetukset > Tietoturva)
  • Olet kutsunut opettajan blogisi lukijaksi (anu.kaseva@gmail.com). Onnistuu tietoturva-asetusten yhteydessä (ks. ohjeet). Olet kutsunut myös yhden luokkatoverin lukijaksesi.
  • Olet kirjoittanut itsestäsi esittelybloggauksen blogiisi (ks. ohjeet).
  • Olet säätänyt blogisi ulkoasua niin, että olet lisännyt siihen linkkiluettelon, sivut, tunnisteet ja hakukentän (ks. ohjeet)
    • Olet linkittänyt koulun nettisivut blogiisi.
    • Olet linkittänyt koulun sähköpostin (webmail.fai.fi) blogiisi.
    • Olet linkittänyt Winhan blogiisi.
    • Olet linkittänyt tämän blogin omaan linkkiluetteloosi (nimellä DA15-blogi).
    • Olet linkittänyt jonkun luokkatoverisi blogin linkkiluetteloosi.
    • Olet linkittänyt jonkun tuntemattoman datanomiopiskelijan blogin linkkiluetteloosi.
      • Huom! Jokaiselle eri blogi!

sunnuntai 6. syyskuuta 2015

Blogitekstin rakentaminen

Hyvä blogiteksti rakentuu seuraavista elementeistä:

  • Napakka otsikko, joka kertoo olennaisen tekstin sisällöstä.
  • Kiinnostava aloitus.
  • Yksi pääajatus.
  • Lyhyet virkkeet. Huom! Muista käyttää pisteitä!
  • Kappalejaot (tyhjillä riveillä tehtyinä). Myös väliotsikoita voi käyttää.
  • Asiatyyli ja kirjakielinen, oikeinkirjoitusohjeiden mukainen kieliasu.
  • Tehokas lopetus.
  • Aiheeseen sopiva kuva tai video. Huom! Tekijänoikeudet!
  • Linkityksiä lisätietoihin. 

TEHTÄVÄ 1:
Kirjoita blogiteksti, jossa kerrot, mitä kaikkea olet tehnyt datanomiopinnoissa kolmen ensimmäisen viikon aikana. Kerro, millaisia asioita on opiskeltu ja millaisia kursseja sinulla on ollut. Kirjoita otsikoksi Ensimmäiset kolme viikkoa, tunnisteiksi reflektointi, minä, tvt.

Kokeile liittää kirjoitukseesi kuva joko jostain päin oppilaitosta tai jostain opiskeluun liittyvästä välineestä (oppikirja, tietokone yms.). Kuvan voit esim. lähettää puhelimestasi etunimi.sukunimi@faiedu.com-sähköpostiisi, josta saat sen blogisi käyttöön. Tai sitten voit ladata puhelimeesi ilmaisen Blogger-sovelluksen ja liittää kuvan sitä kautta.

torstai 3. syyskuuta 2015

Perjantain 4.9. Opiskelutaidot-kurssin tehtävät

Tänään sukelletaan kielenhuollon ihmeelliseen maailmaan. Jos jää kesken, tehkää kotona loppuun!

  1. Etsi ensin internetistä kuva mainoksesta tai kyltistä, jossa on jokin kirjoitusvirhe. Liitä se sitten joko kuvana tai linkkinä tämän kirjoituksen kommentiksi.
  2. Selvitä sitten itsellesi, mikä on Kotus eli Kielitoimisto. Mitä se tekee? Lisää oman blogisi linkkilistaan Kielitoimiston sanakirja ja Kielitoimiston ohjepankki.
  3. Opettele käyttämään Kielitoimiston ohjepankkia. Tee blogiisi uusi blogikirjoitus, jossa kerrot, miten internetosoitteet ja verkkopalveluiden nimet kuuluu kirjoittaa. Laita kirjoituksesi otsikoksi Internetosoitteiden ja verkkopalveluiden nimien kirjoittaminen, tunnisteiksi äidinkieli, tehtävä, kielenhuolto
  4. Testaa ensin taitosi seuraavien testien avulla:
      1. Iso ja pieni alkukirjain 1
      2. Iso ja pieni alkukirjain 2
      3. Iso vai pieni alkukirjain
      4. Nimitesti
      5. Alkukirjaimet
  5. Kertaa ja tee sitten oppikirjasta s. 231-239
P.S. Kannattaa pohtia tehtäviä tehdessä, miksi isojen ja pienten alkukirjainten laittaminen paikoilleen on näinä aikoina hieman hakusessa...